Ankel og Fot Smerte

Ankel og Fot smerte

Ankel og fot-problematikk har ofte en nær sammenheng med langvarig overbelastning av en av de mange strukturene i disse viktige leddene. Det er mange lange sener og muskler i ankelen som er utsatt for irritasjon ved feil belastning dersom man for eksempel plutselig øker mengden av trening. Overtråkk er en annen veldig vanlig problemstilling i ankelen - 1/5 idrettsskader er overtråkk. Ved gjentatte overtråkk kan ankelen til slutt bli ustabil og krever da mye arbeid innenfor stabilisering og koordinasjon for å minke sjansen for videre skade på ledd, brusk, muskler og sener. Andre skader ved ankel og fot er: slitasje, plantarfascitt, brudd, gikt eller stressfaktur.

Symptomer på ankel overtråkk

Smerte når man står på foten og prøver å gå på den

-     Sårt når man tar på ankelen

-     Hevelse og blått

-     Nedsatt bevegelse og ustabilitet

-     Klikking eller annen lyd ved skade

Kiropraktisk behandling

Et av hovedproblemet rundt ankel og fot skader er senkomplikasjoner. Dersom belastningen blir feil i grunnmuren vår som består av føttene våre vil det kunne videreføre problemer til kne, hofte, rygg og nakke. Derfor er det viktig å oppsøke en kiropraktor for en undersøkelse, behandling og oppfølging. Ankel og fot justeringer har god påvirkning på for eksempel en overtråkk for å unngå akkurat dette. Det viktige er å ikke vente for lenge før man oppsøker hjelp!

Struktur, funksjon og optimal helse